SAM+SARA ; A PEAK BEHIND THE SCENES
Wat is er veel gebeurd de laatste tijd. Nu de winkel weer langzaam terug naar het nieuwe normaal gaat, kijk ik nog even terug naar alle gebeurtenissen. Naast de impact van COVID -19 op het persoonlijke vlak treft het mij natuurlijk ook in mijn ondernemershart. Die twee zijn bij mij nauw met elkaar verbonden.
Het is half maart. De zaak ziet er prachtig uit. De nieuwe voorjaars-/zomercollectie hangt te shinen op de rekken en we zijn helemaal klaar voor het nieuwe seizoen.
Ondertussen worden de berichten omtrent het coronavirus met de dag alarmerender. De gewone gang van zaken verdwijnt steeds meer naar de achtergrond. Er zijn nu andere prioriteiten.
We besluiten de winkel nog maar beperkt open te houden. Vlak daarna kondigt de overheid een intelligente lockdown aan. Winkels mogen open blijven, mits ze de anderhalve meter kunnen waarborgen en extra hygiëne maatregelen toepassen. Maar hoe doe je dat? Hoe zorg je ervoor dat de gezondheid van zowel je personeel als je klanten beschermt wordt. Wat is wijsheid in deze situatie?
Het werd steeds stiller op straat, en ook in de winkel. De fantasie dat het Nederlandse volk ook spontaan aan het hamsteren van kleding was geslagen, liet ik maar snel varen. Steeds meer zaken om me heen gingen dicht. Het voelde niet meer goed nog open te blijven. Vooralsnog leek het erop dat dat het coronavirus en het draaien van een modezaak niet door één deur gingen.
Dus ja; ook Sam + Sara ging in lockdown. Mijn medewerksters bleven in eerste instantie thuis. Maar al gauw gebeurde er van alles achter de schermen. Het werd eigenlijk zakendoen vanuit een heel ander perspectief.
Berichten van onze vaste merken, dat ondanks de lockdown de productie van de wintercollectie gewoon door ging. De uitlevering (vanaf augustus alweer) zou alleen iets later kunnen zijn. Ons grootste merk zit in Italië. Maar ook daar ging de productie, ondanks de heftige situatie, toch door.
De hulp van mijn schoonbroer. Hij bood aan een webshop te bouwen voor Sam+Sara. Een plan wat al langer lag en nu, dankzij hem, in no time van de grond kwam. Wij leverden het materiaal aan, hij bouwde het op tot een mooie site. In de avonduren kregen via een live verbinding les in hoe en wat m.b.t. webshop. Wat kun je eigenlijk veel in een korte tijd, als je de krachten bundelt.
De tweede week van de lockdown waren we druk met het rondbrengen van pakketjes tijdens lange wandelingen door Sittard. We hadden immers tijd genoeg. In plaats van dat de klant naar ons kwam brachten wij juist de kleding naar de klant toe. Een leuke en bijzondere ervaring.
Na een week gaven Trix en Bettina aan ook iets te willen doen. Klusjes die waren blijven liggen werden nu gedaan, en ook kwamen veel vaste klanten private-shoppen. Dit alles voelde hartverwarmend in deze rare tijd.
Langzaamaan ging het beter. Er kwam meer vertrouwen. De gewenning aan de nieuwe manier van omgang met elkaar ging sneller en meer vanzelf dan ik dacht. Na twee weken dicht te zijn geweest openden we weer onze deuren ; zij het met aangepaste openingstijden, een deurbeleid en extra hygiëne maatregelen. Dit betekent o.a. dat er niet meer dan vier klanten tegelijk in de winkel aanwezig kunnen zijn. Als dat maar goed gaat dacht ik nog. Maar het ging en het gaat goed. Klanten zijn begripvol en voorzichtig . Houden rekening met elkaar. Wij doen dit echt samen.
Hoe het allemaal nog gaat lopen en wat dit voor ons allemaal weer gaat betekenen weet niemand. Maar één ding weet ik zeker. Samen kunnen we dit!!!
Lieve groet,
Anne-Marie
.
Reactie plaatsen
Reacties